
Jednolity Plik Kontrolny obowiązkowy dla mikroprzedsiębiorców od 1 stycznia 2018
Obowiązek prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT i przesyłania jej jako Jednolitego Pliku Kontrolnego dla potrzeb VAT (JPK_VAT) obejmie od 1 stycznia 2018 r. również mikroprzedsiębiorców, w tym prowadzących usługi kominiarskie. Duże przedsiębiorstwa wysyłają JPK_VAT od 1 lipca 2016 r., a małe i średnie od 1 stycznia 2017 r.
Czym jest JPK_VAT?
Jest to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży. Wynika on z ewidencji VAT za dany okres rozliczeniowy. Dane do utworzenia JPK_VAT są pobierane bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych przedsiębiorstwa. Możliwość przesyłania JPK to wyłącznie w wersja elektroniczna, w określonym układzie i formacie i w terminie do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.
Wyślij JPK_VAT jak najszybciej! Dzięki temu:
- sprawdzisz, z czym wiąże się nowy obowiązek i przygotujesz się do niego wcześniej
- upewnisz się, czy twoje rozliczenie jest poprawne.
Jak złożyć JPK_VAT?
Mikroprzedsiębiorcom, którzy nie korzystają ze specjalistycznych programów finansowo-księgowych, Ministerstwo Finansów udostępnia bezpłatne i bezpieczne narzędzia do utworzenia i wysłania JPK_VAT. Co należy zrobić krok po kroku:
- Wejść na stronę www.jpk.mf.gov.pl
- Pobrać tabelę w formacie arkusza kalkulacyjnego (csv)
- Wpisać do niej dane z twojego rejestru VAT (ewidencja zakupów i sprzedaży za dany okres)
- Pobrać ze strony www.jpk.mf.gov.pl aplikację Klient JPK 2.0
- Przesłać wypełnioną tabelę przez aplikację Klient JPK 2.0 (przy pomocy bezpłatnego profilu zaufanego eGo albo certyfikatu kwalifikowanego)
- Pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO)
Więcej informacji również na stronie Ministerstwa Finansów tutaj
oprac. Marcin Ziombski